تاریخچه کنسول بازی پلی استیشن
تاریخچه کنسول بازی پلی استیشن PlayStation game console history
پلی استیشن
تاریخچه کنسول بازی پلی استیشن
پلی استیشن ( به ژاپنی :プレイステーション، به طور رسمی به اختصار PS ) یک نام تجاری بازی ویدیویی است که از پنج کنسول بازی ویدیویی خانگی ، دو کنسول دستی ، یک مرکز رسانهای آنلاین و یک سرویس تلفن هوشمند ، و همچنین یک سرویس آنلاین تشکیل شده است.
محصولات این برند تجاری توسط Sony Interactive Entertainment ، یکی از بخش های سونی تولید می شود .
اولین کنسول پلی استیشن در دسامبر 1994 در ژاپن و سال بعد در سراسر جهان عرضه شد.
کنسول اصلی این سری اولین کنسول بود که بیش از 100 میلیون دستگاه را در کمتر از یک دهه به فروش رساند .
جانشین آن، پلی استیشن 2 ، در سال 2000 منتشر شد. پلی استیشن 2 پرفروش ترین کنسول خانگی تا به امروز است که تا پایان سال 2012 بیش از 155 میلیون از این دستگاه فروخته شده است
کنسول بعدی سونی، پلی استیشن . 3 ، در سال 2006 منتشر شد و تا مارس 2017 بیش از 87.4 میلیون دستگاه فروخت.
کنسول بعدی سونی، پلی استیشن 4 ، در سال 2013 عرضه شد و یک میلیون دستگاه در یک روز فروخت و به سریع ترین کنسول تاریخ تبدیل شد.
آخرین کنسول این سری، پلی استیشن 5 ، در سال 2020 منتشر شد.
اولین کنسول بازی دستی در این سری، پلی استیشن پرتابل یا PSP، در مجموع 80 میلیون دستگاه در سراسر جهان تا نوامبر 2013 فروخته شد .
در فوریه 2012، فروش بیش از چهار میلیون دستگاه تا ژانویه 2013.
PlayStation TV یک میکروکنسول و یک نوع غیر قابل حمل از کنسول بازی دستی PlayStation Vita است.
کمپانی پلی استیشن هنوز این دستگاه را ساپورت می کند ، دارندگان این کنسول می توانند از طریق این صفحه playstation vita خود را آپدیت کنند
دیگر سخت افزارهای منتشر شده به عنوان بخشی از سری پلی استیشن شامل PSX ، یک ضبط کننده ویدئوی دیجیتال است .
که با پلی استیشن و پلی استیشن 2 ادغام شد، هرچند به دلیل قیمت بالای آن عمر کوتاهی داشت و هرگز در خارج از ژاپن عرضه نشد، و همچنین یک تلویزیون سونی براویا که دارای پلی استیشن 2 یکپارچه است.
سری اصلی کنترلرهای مورد استفاده توسط سری پلیاستیشن DualShock است که یک سری از گیمپدهای بازخورد لرزشی است که تا ژوئن 2008 28 میلیون از این کنترلر فروخته شد.
شبکه پلی استیشن یک سرویس آنلاین با حدود 110 میلیون کاربر ثبت نام شده (تا ژوئن 2013) و بیش از 103 میلیون کاربر فعال ماهانه است.
(از دسامبر 2019) شامل یک بازار مجازی آنلاین، فروشگاه پلی استیشن است که امکان خرید و دانلود بازی ها و اشکال مختلف چند رسانه ای، یک سرویس آنلاین مبتنی بر اشتراک به نام پلی استیشن پلاس و یک سرویس شبکه بازی های اجتماعی را فراهم می کند.
PlayStation Home نامیده می شود که در زمان بسته شدن آن در مارس 2015 بیش از 41 میلیون کاربر در سراسر جهان داشت.
پلی استیشن موبایل(که قبلا PlayStation Suite نام داشت) یک چارچوب نرم افزاری است که محتوای پلی استیشن را در دستگاه های تلفن همراه ارائه می دهد.
نسخه 1.xx از PlayStation Vita، PlayStation TV و دستگاههای خاصی که سیستم عامل Android را اجرا میکنند، پشتیبانی میکند ، در حالی که نسخه 2.00 منتشر شده در سال 2014 فقط PlayStation Vita و PlayStation TV را هدف قرار میدهد.
محتوایی که قرار است تحت این چارچوب منتشر شود در حال حاضر فقط از بازی های اصلی پلی استیشن تشکیل شده است.
محصولات نسل هفتم پلی استیشن همچنین از XrossMediaBar استفاده می کنند که یک رابط کاربری گرافیکی برنده جایزه فناوری و مهندسی امی است .
یک رابط کاربری مبتنی بر صفحه نمایش لمسی به نام LiveArea برای PlayStation Vita راه اندازی شد که عناصر شبکه اجتماعی را در رابط ادغام می کند.
علاوه بر این، کنسول های پلی استیشن 2 و پلی استیشن 3 نیز از سیستم عامل های مبتنی بر لینوکس پشتیبانی می کردند .
به ترتیب لینوکس برای پلی استیشن 2 و سایر سیستم عامل ها، اگرچه از آن زمان این کار متوقف شده است.
این مجموعه همچنین به خاطر کمپین های بازاریابی متعدد خود شناخته شده است، که آخرین آنها تبلیغات “عظمت در انتظار” و در نهایت “بازی هیچ محدودیتی ندارد” در ایالات متحده است.
این سری همچنین دارای یک مجموعه قوی از بازیهای شخص اول است که به دلیل استودیوی SIE Worldwide ، گروهی متشکل از بسیاری از استودیوهای متعلق به Sony Interactive Entertainment است که آنها را به طور انحصاری برای کنسولهای پلیاستیشن توسعه دادهاند.
علاوه بر این، این سری دارای بازنشرهای مختلف بودجه ای از بازی های سونی با نام های مختلف برای هر منطقه است.
اینها عبارتند از Greatest Hits ، Platinum ، Essentials ، و The Best مجموعه بازیها.
پدر پلی استیشن ! :
پلی استیشن زاییده فکر کن کوتاراگی ، یکی از مدیران سونی بود که یکی از بخش های مهندسی سخت افزار این شرکت را مدیریت می کرد و بعدها «پدر پلی استیشن» لقب گرفت.
تا سال 1991، سونی دخالت مستقیم کمی با صنعت بازی های ویدیویی داشت.
این شرکت قطعاتی را برای کنسولهای دیگر مانند تراشه صوتی Super Famicom از نینتندو تامین کرد و یک استودیوی بازیهای ویدیویی به نام Sony Imagesoft را اداره کرد.
به عنوان بخشی از یک پروژه مشترک بین نینتندو و سونی که در اوایل سال 1988 آغاز شد، این دو شرکت برای ایجاد یک نسخه CD-ROM از Super Famicom کار کردند، اگرچه نینتندو وجود قرارداد سونی را انکار کرد.
در مارس 1991. در نمایشگاه Consumer Electronics در ژوئن 1991، سونی یک Super Famicom را با درایو CD-ROM داخلی که کتاب سبز را در خود جای داده بود، معرفی کرد.
فن آوری یا CD-i، به نام “Play Station” (همچنین به عنوان SNES-CD شناخته می شود ). با این حال، یک روز پس از اعلام در CES، نینتندو اعلام کرد که شراکت خود با سونی را قطع میکند و به جای آن با فیلیپس همراه میشود اما از همان فناوری استفاده میکند.
این معامله توسط نینتندو شکسته شد زیرا آنها نتوانستند در مورد نحوه تقسیم درآمد بین دو شرکت به توافق برسند.
شکستن این شراکت باعث خشم رئیس سونی نوریو اوگا شد، که با انتصاب کوتاراگی به مسئولیت توسعه پروژه پلی استیشن برای رقیب نینتندو پاسخ داد.
در آن زمان، مذاکرات بین نینتندو و سونی هنوز در جریان بود و نینتندو به سونی “نقش غیربازی” را در رابطه با همکاری جدید آنها با فیلیپس پیشنهاد داد.
این پیشنهاد به سرعت توسط کوتاراگی که با انتقادهای فزاینده ای در مورد کار خود در رابطه با ورود به صنعت بازی های ویدیویی از داخل سونی مواجه بود، رد شد.
مذاکرات به طور رسمی در می 1992 به پایان رسید و به منظور تصمیم گیری در مورد سرنوشت پروژه پلی استیشن، جلسه ای در ژوئن 1992 با حضور رئیس سونی، اوهگا، رئیس پلی استیشن کوتاراگی و چند تن از اعضای ارشد هیئت مدیره سونی برگزار شد.
در این جلسه، کوتاراگی از یک سیستم اختصاصی مبتنی بر CD-ROM رونمایی کرد که روی آن کار میکرد و شامل اجرای بازیهای ویدیویی با گرافیک سهبعدی روی صفحه بود.
در نهایت، رئیس سونی، اوهگا، پس از یادآوری تحقیر نینتندو توسط کوتاراگی، تصمیم گرفت پروژه را حفظ کند.
با این وجود، به دلیل مخالفت شدید اکثریت حاضر در جلسه و همچنین مخالفت گسترده داخلی با پروژه توسط نسل قدیمیتر مدیران سونی، کوتاراگی و تیمش مجبور شدند از دفتر مرکزی سونی به این پروژه منتقل شوند.
سونی موزیک ، یک نهاد مالی کاملاً مجزا و متعلق به سونی، به منظور حفظ پروژه و حفظ روابط با فیلیپس برای پروژه توسعه MMCD (که به ایجاد DVD کمک کرد ) پیوست .
به گفته ریوجی آکاگاوا، تهیه کننده SCE و رئیس شیگئو مارویاما ، عدم اطمینان در مورد اینکه آیا کنسول باید در درجه اول بر روی گرافیک های دوبعدی اسپرایت تمرکز کند یا گرافیک های چند ضلعی سه بعدی وجود داشت.
سرانجام، پس از مشاهده موفقیت Sega ‘s Virtua Fighter در بازی های بازی های ژاپنی، سونی متوجه شد “مسیر پلی استیشن فوراً مشخص شد” و گرافیک سه بعدی چند ضلعی تمرکز اصلی کنسول شد.
لوگوی پلی استیشن توسط Manabu Sakamoto طراحی شده است.
او میخواست این لوگو پشتیبانی سهبعدی کنسول را به تصویر بکشد، اما به جای اینکه فقط عمق ظاهری را به حروف “P” و “S” اضافه کند، یک توهم نوری ایجاد کرد که حروف را در عمق فضا نشان میداد.
تشکیل سونی کامپیوتر سرگرمی در Sony Music Entertainment ، Kutaragi از نزدیک با Shigeo Maruyama ، مدیر عامل Sony Music، و با Akira Sato برای تشکیل Sony Computer Entertainment Inc. (SCEI) در 16 نوامبر 1993 همکاری کرد.
بلوک سازنده SCEI شراکت اولیه آنها بود.
با Sony Music که به SCEI کمک کرد تا استعدادهای خلاق را به شرکت جذب کند و همچنین به SCEI در ساخت، بازاریابی و تولید دیسکها کمک کرد، کاری که Sony Music با دیسکهای موسیقی انجام میداد.
دو عضو کلیدی نهایی SCEI تری توکوناکا، رئیس SCEI از دفتر مرکزی سونی و اولاف اولافسون بودند.
اولافسون مدیر عامل و رئیس شرکت سرگرمی تعاملی سونی مستقر در نیویورک بود که شرکت مادر شرکت سرگرمی کامپیوتری سونی آمریکا (SCEA) در سال 1994 بود.
پروژه پلی استیشن، اولین پروژه رسمی SCEI، سرانجام پس از چند سال توسعه در سال 1993 توسط مدیران سونی چراغ سبز نشان داده شد .
همچنین در سال 1993، فیل هریسون ، که بعدها رئیس استودیوی SCE Worldwide شد ، در SCEI استخدام شد تا توسعه دهندگان و ناشران را برای تولید بازی برای پلتفرم جدید پلی استیشن خود جذب کند.
دنیای بازی های رایانه ای در مارس 1994 شایعه ای را گزارش داد مبنی بر اینکه ” سونی PS-X ” “پیش از پایان سال جاری” در ژاپن عرضه می شود و با قیمت کمتر از 400 دلار به فروش می رسد.
پس از نمایش طرح توزیع سونی و همچنین نمایشهای فنی کنسول جدیدش برای ناشران و توسعهدهندگان بازی در هتلی در توکیو در سال 1994، توسعهدهندگان متعددی شروع به نزدیک شدن به PlayStation کردند.
دو تا از آنها که بعداً شرکای اصلی شدند Electronic Arts در غرب و Namco بودنددر ژاپن.
یکی از عواملی که توسعهدهندگان را به این پلتفرم جذب کرد، استفاده از کنسول مبتنی بر CD-ROM با قابلیت سه بعدی بود که در مقایسه با کنسول رقیب نینتندو که از سیستمهای کارتریج استفاده میکرد، ارزانتر و ساخت آسان تری داشت.
این پروژه در نهایت در دسامبر 1994 به فروشگاه های ژاپنی راه یافت و به دلیل قیمت پایین تر نسبت به رقیبش، سگا ساترن ، فروش زیادی به دست آورد .
محبوبیت این کنسول پس از انتشار در سراسر جهان در آمریکای شمالی و اروپا گسترش یافت.
پی استیشن اصلی که در 3 دسامبر 1994 در ژاپن منتشر شد ، اولین سری از کنسول های پلی استیشن و دستگاه های بازی دستی بود.
این دستگاه شامل کنسولهای جانشین و بهروزرسانیهایی از جمله Net Yaroze (یک پلیاستیشن مشکی خاص با ابزارها و دستورالعملهای برنامهنویسی بازیها و برنامههای پلیاستیشن)، «PS one» (نسخه کوچکتر نسخه اصلی) و PocketStation (دستی که بازیهای پلیاستیشن را بهبود میبخشد) است (و همچنین به عنوان کارت حافظه عمل می کند).
این بخشی از نسل پنجم کنسولهای بازی ویدیویی بود که با سگا ساترن و نینتندو 64 رقابت میکردند .
تا دسامبر 2003، پلی استیشن و PS one مجموعاً 102.49 میلیون دستگاه را به فروش رساندند.
در نهایت تبدیل به اولین کنسول بازی ویدیویی شد که 120 میلیون دستگاه فروخت.
PS مقاله اصلی:
مدل های پلی استیشن PS One که در 7 ژوئیه 2000 منتشر شد، همزمان با جانشین خود یعنی پلیاستیشن 2، نسخه بسیار کوچکتر و بازطراحیشدهای از کنسول بازی ویدیویی پلیاستیشن بود .
PS one در طول باقیمانده سال از تمام کنسولهای دیگر، از جمله جانشین آن، پیشی گرفت.
این دو تغییر اصلی نسبت به نسخه قبلی خود داشت، اولی تغییر زیبایی در کنسول و دومی رابط کاربری گرافیکی منوی اصلی بود .
گونهای از رابط کاربری گرافیکی که قبلاً فقط در کنسولهای PAL تا آن زمان استفاده میشد.
پلی استیشن 2 که در سال 2000 عرضه شد ، 15 ماه پس از Dreamcast و یک سال قبل از سایر رقبای خود، ایکس باکس و نینتندو گیم کیوب ، بخشی از نسل ششم کنسول های بازی ویدیویی است و با اکثر بازی های اصلی پلی استیشن سازگار است.
مانند مدل قبلی خود، طراحی مجدد باریک تری دارد.
پلی استیشن 2 موفق ترین کنسول جهان است، که تا 28 دسامبر 2012 بیش از 155 میلیون دستگاه فروخته است.
در 29 نوامبر 2005، PS2 به سریعترین کنسول بازی تبدیل شد که به 100 میلیون دستگاه رسید و این شاهکار را در عرض 5 سال و 9 ماه از زمان عرضه خود به انجام رساند.
این دستاورد سریعتر از نسخه قبلی خود یعنی پلی استیشن اتفاق افتاد که برای رسیدن به همان رقم “9 سال و 6 ماه از زمان عرضه” به طول انجامید.
محمولههای پلیاستیشن 2 در ژاپن در 28 دسامبر 2012 به پایان رسید.
گاردین در 4 ژانویه 2013 گزارش داد که تولید PS2 در سرتاسر جهان به پایان رسیده است، اما مطالعات نشان داد که بسیاری از مردم در سراسر جهان هنوز هم دارنده آن هستند.
پلی استیشن 2 به عنوان پرفروش ترین کنسول تمام دوران در سال 2015 رتبه بندی شده است.
مدل اسلیم لاین :
پلی استیشن 2 اسلیم لاین که در سال 2004 عرضه شد، چهار سال پس از عرضه پلی استیشن 2 اصلی، اولین طراحی مجدد عمده پلی استیشن 2 بود.
در سال 2007 ، سونی شروع به ارسال نسخهای از Slimline کرد که سبکتر از Slimline اصلی بود، همراه با یک آداپتور AC سبکتر .
در سال 2008سونی بازبینی دیگری از Slimline منتشر کرد که دارای طراحی داخلی اصلاح شده بود که منبع تغذیه را در خود کنسول مانند پلی استیشن 2 اصلی گنجانده بود که منجر به کاهش بیشتر وزن کلی کنسول شد.
پلی استیشن 3 (PS3) که در 11 نوامبر 2006 در ژاپن عرضه شد، یک کنسول بازی نسل هفتمی از سونی است.
با مایکروسافت Xbox 360 و Nintendo Wii رقابت می کند .
PS3 اولین کنسول این سری است که استفاده از فناوری سنجش حرکت را از طریق کنترلر بی سیم Sixaxis خود معرفی کرده است.
این کنسول همچنین دارای پخش کننده دیسک Blu-ray است و وضوح بالایی دارد.
PS3 در ابتدا با هارد دیسک 20 یا 60 گیگابایتی عرضه می شد، اما با گذشت سال ها ظرفیت آن تا 500 گیگابایت افزایش یافت.
پلی استیشن 3 تا نوامبر 2013 بیش از 80 میلیون کنسول در سراسر جهان فروخته است.
مدل باریک پلی استیشن 3 نیز مانند نسخه های قبلی خود در سال 2009 به عنوان یک مدل باریک دوباره عرضه شد.
مدل بازطراحی شده 33 درصد کوچکتر، 36 درصد سبک تر است و 34 تا 45 درصد انرژی کمتری نسبت به مدل های قبلی مصرف می کند.
علاوه بر این، دارای یک سیستم خنک کننده بازطراحی شده و یک پردازنده سلول کوچکتر است که به فرآیند تولید 45 نانومتری منتقل شد.
بیش از یک میلیون دستگاه در 3 هفته اول فروش آن فروخته شد.
طراحی مجدد همچنین دارای پشتیبانی از CEC است(که بیشتر توسط برندهای سازنده BraviaSync، VIERA Link، EasyLink و دیگران به آن اشاره می شود) که امکان کنترل کنسول را از طریق HDMI با استفاده از کنترل از راه دور به عنوان کنترل کننده فراهم می کند.
PS3 slim همچنین به دلیل داشتن سلول 45 نانومتری نسبت به مدل های قبلی کم صداتر و خنک تر است.
PS3 Slim دیگر مانند مدلهای قبلی PS3 که در پشت کنسول قرار داشت، سوئیچ اصلی (مشابه PlayStation 2 Slim ) را ندارد.
این دستگاه رسما در 1 سپتامبر 2009 در آمریکای شمالی و اروپا و در 3 سپتامبر 2009 در ژاپن، استرالیا و نیوزیلند منتشر شد.
در سال 2012، سونی یک پلی استیشن 3 “Super Slim” جدید را معرفی کرد.
کنسول جدید، با یک قاب کاملاً بازطراحی شده که دارای یک در کشویی روی درایو دیسک (که به بالای کنسول منتقل شده است) را می پوشاند، تقریباً 4.3 پوند است.
سه پوند سبک تر از مدل قبلی “لاغر”. این کنسول دارای حافظه فلش 12 گیگابایتی یا هارد دیسک 250 گیگابایتی و 500 گیگابایتی است. چندین بسته شامل یک Super Slim PS3 و مجموعه ای از بازی ها موجود است.
Sony Computer Entertainment در یک کنفرانس مطبوعاتی در 20 فوریه 2013 معرفی شد.
در این جلسه، Sony برخی از مشخصات سخت افزاری کنسول جدید را فاش کرد.
سیستم نسل هشتم ، که در سه ماهه چهارم سال 2013 راه اندازی شد، معماری x86 را به سری پلی استیشن معرفی کرد.
به گفته معمار اصلی سیستم، مارک سرنی، توسعه پلیاستیشن 4 در اوایل سال 2008 آغاز شد.
جیم رایان، مدیرعامل پلیاستیشن اروپا در سال 2011 تاکید کرد که سونی میخواهد از عرضه کنسول نسل بعدی در پشت رقابت خودداری کند.
در میان برنامهها و خدمات جدید، سونی اپلیکیشن پلیاستیشن را معرفی کرد که به دارندگان PS4 اجازه میدهد تا گوشیهای هوشمند و تبلتها را به صفحه نمایش دوم تبدیل کنند تا گیمپلی را بهبود بخشند.
این شرکت همچنین قصد داشت سرویس پخش بازی PlayStation Now را با فناوری Gaikai ارائه کند.
با گنجاندن یک دکمه اشتراک گذاری روی کنترلر جدید و امکان مشاهده محتوای درون بازی که به صورت زنده از دوستان پخش می شود، سونی قصد داشت تمرکز بیشتری روی گیم پلی اجتماعی نیز داشته باشد.
پلی استیشن 4 اولین بار در 15 نوامبر 2013 در آمریکای شمالی منتشر شد.
مدل باریک پلی استیشن 4 اسلیم (به طور رسمی به سادگی به عنوان پلی استیشن 4 یا PS4 به بازار عرضه می شود ) در 7 سپتامبر 2016 رونمایی شد.
این نسخه بازبینی سخت افزار اصلی PS4 با فرم ساده شده است.
بدنه جدید 40 درصد کوچکتر است و بدنه ای گرد با روکش مات در بالای کنسول دارد تا روکش دو رنگ. دو درگاه USB در قسمت جلویی دارای شکاف بزرگ تری بین خود هستند و پورت صوتی نوری نیز حذف شده است.
با یک بهروزرسانی جزئی برای کنترلر DualShock 4، با نوار نوری که از بالای صفحه لمسی قابل مشاهده است و نمای بیرونی خاکستری مات تیره به جای سیاه و سفید تا حدی براق، .
PS4 Slim در 15 سپتامبر 2016 با مدل 500 گیگابایتی با همان قیمت مدل اصلی PS4 عرضه شد.
شماره مدل آن CUH-2000 است.
مدل حرفه ای PlayStation 4 Pro یا به اختصار PS4 Pro (در ابتدا با کد Neo اعلام شد )
در 7 سپتامبر 2016 رونمایی شد.
شماره مدل آن CUH-7000 است.
این یک نسخه به روز شده از پلی استیشن 4 با سخت افزار بهبود یافته است، از جمله یک GPU ارتقا یافته با 4.2 ترافلاپس قدرت پردازش، و CPU بالاتر.
اساساً برای این طراحی شده است که بازیهای انتخابی را قادر میسازد تا با وضوح 4K قابل پخش باشند و کیفیت آن برای PlayStation VR بهبود یافته است.
همه بازیها بین PS4 و PS4 Pro سازگار هستند، اما بازیهای دارای بهینهسازی عملکرد گرافیکی بهتری روی PS4 Pro خواهند داشت.
اگرچه PS4 Pro قادر به پخش ویدیوی 4K از منابع آنلاین است، اما از Ultra HD Blu-ray پشتیبانی نمی کند .
علاوه بر این، PS4 Pro تنها مدل PS4 است که میتواند از راه دور با کیفیت 1080p پخش کند.
سایر مدل ها به 720p محدود می شوند.
پلی استیشن 5 (PS5) در 12 نوامبر 2020 در سراسر جهان منتشر شد و در کنار Xbox Series X و Series S منتشر شده در همان ماه، بخشی از نسل نهم کنسول های بازی ویدیویی است .
اولین اخبار مربوط به PS5 توسط مارک سرنی در مصاحبه با Wired در آوریل 2019 منتشر شد .
سونی قصد دارد پلی استیشن 5 کنسول نسل بعدی آن باشد و تا پایان سال 2020 در سراسر جهان عرضه شود.
در اوایل 2019، گزارش مالی سونی برای سه ماهه منتهی به 31 مارس 2019، تأیید کرد که سخت افزار نسل بعدی در حال توسعه است اما زودتر از آوریل 2020 منتشر نخواهد شد .
مشخصات فعلی در اکتبر 2019 منتشر شد.
این کنسول قرار است از یک CPU 8 هسته ای 16 رشته ای بر اساس ریزمعماری Zen 2 AMD استفاده کند که بر روی گره فرآیند 7 نانومتری ساخته شده است.
پردازنده گرافیکی یک نوع سفارشی از خانواده Navi AMD با استفاده از ریزمعماری RDNA است که شامل پشتیبانی از شتاب سختافزاری رندر ردیابی پرتو میشود و گرافیک ردیابی پرتوی بلادرنگ را قادر میسازد.
کنسول جدید با SSD سفارشی عرضه می شودفضای ذخیره سازی، همانطور که سونی بر نیاز به زمان بارگذاری سریع و پهنای باند بیشتر برای همه جانبه تر کردن بازی ها و همچنین پشتیبانی از جریان محتوای مورد نیاز از دیسک برای وضوح 8K تأکید کرد .
در مصاحبه دوم با Wired در اکتبر 2019، جزئیات بیشتری از سخت افزار جدید فاش شد:
درایو Blu-ray یکپارچه کنسول از 100 گیگابایت دیسک های Blu-ray و Ultra HD Blu-ray پشتیبانی می کند .
در حالی که نصب بازی از روی دیسک برای استفاده از SSD اجباری است، کاربر مقداری کنترل دقیقی بر میزان نصبی که میخواهد داشته باشد، خواهد داشت، مانند نصب فقط اجزای چند نفره یک بازی.
سونی در حال توسعه وضعیت بازی معلق بهبود یافته برای پلی استیشن 5 است تا انرژی کمتری نسبت به پلی استیشن 4 مصرف کند.
کنترلکننده جدید سیستم، DualSense ، دارای ماشههای تطبیقی است که میتواند در صورت لزوم مقاومت بازیکن را تغییر دهد، مانند تغییر مقاومت در حین عمل عقب کشیدن یک تیر در کمان در بازی.
کنترل کننده همچنین دارای بازخورد لمسی قوی از طریق محرک های سیم پیچ صوتی است ، که همراه با یک بلندگوی کنترلر بهبود یافته برای ارائه بازخورد بهتر در بازی در نظر گرفته شده است.
اتصال USB-C ، همراه با باتری با امتیاز بالاتر، از دیگر پیشرفتهای کنترلکننده جدید است.
پلی استیشن 5 دارای یک رابط کاربری کاملاً اصلاح شده است .
پلیاستیشن 5 با اکثر بازیهای پلیاستیشن 4 و پلیاستیشن VR سازگار است ، س,نی بیان میکند که انتقال به کنسول جدید قرار است یک کنسول نرم باشد.
در مصاحبه بعدی، جیم رایان از پلی استیشن 5 صحبت کرد که می تواند “99٪” از بازی های پلی استیشن 4 را بازی کند، تخمینی که از تست هزاران بازی به دست آمده است.
در CES 2020 ، سونی از لوگوی رسمی این پلتفرم رونمایی کرد.
پلی استیشن قابل حمل:
پلی استیشن پرتابل (PSP) اولین کنسول دستی سونی بود که با کنسول DS نینتندو رقابت کرد.
مدل اصلی (PSP-1000) در دسامبر 2004 و مارس 2005 منتشر شد ،
این کنسول اولین کنسولی است که از یک رسانه ذخیره سازی نوری اختصاصی جدید به نام Universal Media Disc (UMD) استفاده می کند که می تواند بازی ها و فیلم ها را ذخیره کند.
این شامل 32 مگابایت حافظه داخلی فلش است که از طریق کارت های Memory Stick PRO Duo قابل ارتقا است.
این چیدمان کنترلی مشابه PS3 با دکمه لوگوی PlayStation و آن داردمثل دکمه های («مثلث»)، دایره(«دایره/O»)، صلیب(«صلیب/X») و مربع(«مربع») به شکل سفید رنگ خود.
مدل های PSP-2000 و PSP-3000 PSP-2000 (همچنین به عنوان Slim & Lite در قلمروهای PAL شناخته میشود) اولین نسخه اصلی سختافزار PlayStation Portable بود که در سپتامبر 2007 منتشر شد .
سری 2000 33٪ سبک تر و 19٪ باریک تر از PlayStation Portable اصلی بود.
ظرفیت باتری نیز ⅓ کاهش یافت، اما به دلیل مصرف انرژی کمتر، زمان اجرا مانند مدل قبلی باقی ماند.
باتریهای مدل قدیمیتر همچنان کار میکنند و مدت زمان بازی را افزایش میدهند.
PSP Slim & Lite روکش براق جدیدی دارد.
پورت سریال آن نیز به منظور سازگاری با ویژگی جدید خروجی ویدیو (در حالی که کنترلهای کنترل از راه دور PSP قدیمیتر را ناسازگار میکند) اصلاح شد.
در PSP-2000، بازیهای PSP فقط به نمایشگرهای خارجی یا تلویزیونها در حالت اسکن پیشرونده خروجی میدهند، بنابراین تلویزیونهایی که قادر به پشتیبانی از اسکن پیشرونده نیستند، بازیهای PSP را نمایش نمیدهند.
ویدیوی غیر بازی در حالت پیشرونده یا درهم خروجی خواهد بود.
شارژ USB نیز امکان پذیر شد.
دکمهها همچنین بر روی PSP-2000 پاسخگوتر هستند.
در سال 2008سونی نسخه دوم سخت افزاری به نام PSP-3000 را منتشر کرد که شامل چندین ویژگی بود که در PSP-2000 وجود نداشت، مانند میکروفون داخلی و صفحه نمایش ارتقا یافته و همچنین توانایی خروجی بازی های PSP در حالت interlaced.
مدل PSP Go که در اکتبر 2009 منتشر شد ، بزرگترین طراحی مجدد PlayStation Portable تا به امروز است.
برخلاف مدلهای قبلی PSP، PSP Go دارای درایو UMD نیست، اما در عوض دارای 16 گیگابایت حافظه داخلی فلش برای ذخیره بازیها، ویدیوها و سایر رسانهها است.
این دستگاه می تواند تا 32 گیگابایت با استفاده از کارت فلش Memory Stick Micro (M2) افزایش یابد.
همچنین برخلاف مدل های قبلی PSP، باتری قابل شارژ PSP Go توسط کاربر قابل نیست.
این دستگاه 43 درصد سبک تر و 56 درصد کوچکتر از PSP-1000 اصلی، و 16 درصد سبک تر و 35 درصد از PSP-3000 کوچکتر است.
دارای یک LCD 3.8 اینچی 480 × 272 (در مقایسه با LCD بزرگتر 4.3 اینچی 480 × 272 پیکسلی در مدل های قبلی PSP ) .
PSP Go همزمان با نسخه قبلی خود یعنی PSP -3000 تولید و فروخته شد اگرچه جایگزین آن نشد .
رسانه فیزیکی اصلی PSP، Universal Media Disc. دستی همچنین دارای اتصال با کنترلرهای پلی استیشن 3 ، Sixaxis و DualShock 3 است.
مدل PSP-E1000 PSP-E1000 یک مدل PSP متمرکز بر بودجه است که بر خلاف مدل های قبلی PSP، دارای بلندگوهای Wi-Fi یا استریو (که با یک بلندگوی تک تکی جایگزین شده است) و دارای روکش مشکی زغالی مات مشابه است.
E1000 در نمایشگاه Gamescom در سال 2011 معرفی شد و در سراسر منطقه PAL با قیمت RRP 99.99 یورو در دسترس است.
پلی استیشن ویتا که در 17 دسامبر 2011 در ژاپن و در 22 فوریه 2012 در آمریکای شمالی منتشر شد، قبلاً با نام رمز نسل بعدی قابل حمل ( NGP ) شناخته می شد.
این گوشی به طور رسمی توسط سونی در 27 ژانویه 2011 در جلسه پلی استیشن 2011 رونمایی شد .
سنسور حرکت Sixaxis و پردازنده 4 هسته ای ARM Cortex-A9 MPCore.
سیستم جدید سری PCH-2000 یک طراحی مجدد سبک تر از دستگاه است که در کنفرانس مطبوعاتی SCEJA در سپتامبر 2013 قبل از نمایشگاه بازی توکیو اعلام شد.
این مدل نسبت به مدل اصلی 20 درصد نازک تر و 15 درصد سبک تر است، دارای یک ساعت عمر باتری اضافی، ال سی دی به جای OLED، شامل پورت micro USB نوع B، 1 گیگابایت حافظه داخلی است.
در 10 اکتبر 2013 در ژاپن در شش رنگ سفید، سیاه، صورتی، زرد، آبی و سبز زیتونی و در آمریکای شمالی در 6 می 2014 منتشر شد.
Vita در مارس 2019 متوقف شد.
جیم رایان، رئیس SIE گفت که اگرچه ویتا دستگاه فوقالعادهای بود، اما سونی دیگر کنسول های قابل حمل نمی سازد ، “معلوم است که این یک تجارت است که اکنون دیگر در آن نیستیم”.
کنترل پد پلی استیشن که در سال 1994 عرضه شد، اولین کنترلری بود که برای پلی استیشن اصلی ساخته شد .
دارای طراحی پایه D-pad ، 4 دکمه انتخاب اصلی مثلث سبز(“مثلث سبز”)، دایره قرمز(“دایره قرمز/قرمز O”)، صلیب آبی(“صلیب آبی/آبی X”) و میدان صورتی(“مربع صورتی”)
“دکمه های شانه” نیز در بالا [L1، L2، R1، R2] (با نام های جانبی [L=Left، R=Right] و 1 و 2 [بالا و پایین]) مشخص شده است.
در سال 1996، سونی جوی استیک آنالوگ پلی استیشن را برای استفاده در بازی های شبیه سازی پرواز منتشر کرد.
سپس در سال 1997 کنترلر دیجیتال اصلی با آنالوگ دوگانه جایگزین شد.
این کنترلر سپس توسط کنترلر DualShock نیز جایگزین شد. DualShock، Sixaxis و DualSense
کنترلر DualShock برای پلی استیشن که در سال 1998 عرضه شد، جانشین مدل قبلی خود یعنی Dual Analog شد و به طولانی ترین سری کنترلر برای برند پلی استیشن تبدیل شد.
علاوه بر ورودی های کنترلر اصلی، دیجیتال ( مثلث،،،،، L1، L2، R1، R2، Start، Select و یک دایرهD صلیب- pad )، DualShock دارای دو میله آنالوگ به روش قبلی Dual Analog بود. کنترلر، که برای فعال کردن دکمه های L3 و R3 نیز می توان آن را فشار داد.
سری DualShock از چهار کنترلر تشکیل شده است:
DualShock که چهارمین کنترلر منتشر شده برای پلی استیشن بود.
DualShock 2، تنها کنترلر استاندارد منتشر شده برای PlayStation 2، و DualShock 3، دومین و کنترلر فعلی منتشر شده برای PlayStation 3، و DualShock 4، که با طراحی مجدد گسترده ای روبرو شد و ورودی پیش فرض پلی استیشن 4 است.
و پس از انتشار با PS3 در اصل فقط از طریق USB سازگار بود و در نهایت با به روز رسانی سیستم عامل، اتصال بلوتوث فعال شد.
Sixaxis اولین کنترلر رسمی برای پلی استیشن 3 بود و بر اساس طراحی مشابه سری DualShock (اما فاقد موتورهای لرزشی سری DualShock) است.
مانند Dual Analog، DualShock و DualShock 2 دارای یک دکمه “Analog” بین پایه های آنالوگ هستند که میله های آنالوگ را روشن و خاموش می کند (برای استفاده در بازی هایی که فقط از ورودی دیجیتال کنترل اصلی پشتیبانی می کنند).
در کنترلرهای PlayStation 3 Sixaxis و DualShock 3، دسته های آنالوگ همیشه فعال هستند.
با شروع Sixaxis، یک «دکمه PlayStation» (که نشانواره PS را نشان میدهد و از نظر عملکرد شبیه دکمه «راهنما» Xbox 360 است) روی کنترلکنندهها قرار داده شد.
دکمه پلی استیشن جایگزین دکمه «آنالوگ» کنترلرهای DualShock و DualShock 2 می شود.
با فشار دادن دکمه PS در PS3 XMB ظاهر می شود، در حالی که آن را پایین نگه می دارید، گزینه های سیستمی که به عنوان “Quick Menu” در PS4 شناخته می شود، ظاهر می شود (مانند ترک بازی، تغییر تنظیمات کنترلر، خاموش کردن سیستم و خاموش کردن کنترلر).
PlayStation Move یک پلتفرم کنترل کننده بازی با حس حرکت برای کنسول بازی ویدیویی پلی استیشن 3 توسط Sony Computer Entertainment (SCE) ساخته شده است.
PlayStation Move بر اساس دسته کنترلکننده حرکت دستی، از وبکم PlayStation Eye برای ردیابی موقعیت عصا و حسگرهای اینرسی در دسته برای تشخیص حرکت آن استفاده میکند.
اولین بار در 2 ژوئن 2009 فاش شد و PlayStation Move در Q3/Q4 2010 انتشار پیدا کرد.
سخت افزار موجود در هنگام راه اندازی شامل کنترلر اصلی حرکت PlayStation Move و یک کنترلر فرعی PlayStation Move اختیاری بود.
اگرچه PlayStation Move بر روی کنسول موجود پلی استیشن 3 پیاده سازی شده است، سونی بیان می کند که اولین Move را به عنوان “راه اندازی پلتفرم” اصلی خود در نظر می گیرد و یک کمپین بازاریابی برای حمایت از آن برنامه ریزی می کند.
علاوه بر فروش کنترلرها به صورت جداگانه، سونی همچنین قصد دارد چندین گزینه مختلف بسته نرم افزاری برای سخت افزار PlayStation Move ارائه دهد.
شامل یک کیت شروع با یک PS Eye، یک کنترل کننده حرکت Move، و یک دیسک نمایشی/نمونهگیر، با قیمت زیر 100 دلار آمریکا .
یک بسته کامل کنسول با کنسول PS3، گیم پد DualShock 3 ، PS Eye، و کنترل کننده حرکت Move. و دستهای از یک کنترلکننده حرکت Move با بازیهای انتخابی.
PocketStation یک کارت حافظه جانبی توسط Sony Computer Entertainment ساخته شده برای پلی استیشن اصلی بود.
توسط سونی به عنوان ترکیبی از کارت حافظه و دستیار دیجیتال شخصی مینیاتوری طبقه بندی شده است.
به طور انحصاری در ژاپن در 23 دسامبر 1999 منتشر شد، دارای یک LCD تک رنگ ، یک بلندگو، یک ساعت بلادرنگ و قابلیت ارتباط مادون قرمز بود.
همچنین می توان از آن به عنوان یک کارت حافظه استاندارد پلی استیشن با اتصال آن به اسلات کارت حافظه پلی استیشن استفاده کرد.
در ژاپن بسیار محبوب بود و سونی در ابتدا قصد داشت آن را در ایالات متحده عرضه کند، اما این طرح در نهایت به دلیل مشکلات مختلف تولید و عرضه و تقاضا لغو شد.
PSX (2003) :
PSX (DVR) Sony PSX که تنها در ژاپن در سال 2003 عرضه شد ، یک کنسول بازی ویدئویی DVR و پلی استیشن 2 کاملاً یکپارچه بود .
این اولین محصول سونی بود که از XrossMediaBar (XMB) استفاده کرد و میتوان آن را با پلیاستیشن قابل حمل برای انتقال ویدیو و موسیقی از طریق USB مرتبط کرد.
همچنین دارای نرم افزاری برای ویرایش ویدئو ، عکس و صدا است.
PSX از سازگاری بازی آنلاین با استفاده از یک آداپتور پهن باند داخلی پشتیبانی می کند.
بازی هایی که از هارد PS2 استفاده می کنند (به عنوان مثال،Final Fantasy XI ) نیز پشتیبانی می شود.
این اولین محصولی بود که سونی با نام تجاری پلی استیشن عرضه کرد که شامل کنترلر با خود دستگاه نبود.
دستگاه های تلویزیون Sony BRAVIA KDL22PX300 که در سال 2010 عرضه شد، یک تلویزیون 22 اینچی (56 سانتی متر) 720p است که دارای یک کنسول پلی استیشن 2 به همراه 4 پورت HDMI است.
تلویزیون سه بعدی 24 اینچی 1080p پلی استیشن که رسماً PlayStation 3D Display نامیده می شود ، در اواخر سال 2011 عرضه شد.
یکی از ویژگی های این تلویزیون سه بعدی SimulView است .
در طول بازیهای چندنفره، هر بازیکن تنها صفحه نمایش مربوطه خود (با کیفیت فول اچدی) را از طریق عینک سهبعدی مربوطه خود در تلویزیون مشاهده میکند، بهجای اینکه صفحه نمایش تقسیمشده را ببیند (مثلاً بازیکن 1 تنها صفحه نمایش بازیکن 1 را که از طریق عینک سهبعدی نمایش داده میشود میبیند).
Sony Ericsson Xperia Play :
Xperia Play Xperia Play یک گوشی هوشمند مجهز به اندروید با یک گیم پد کشویی شبیه PSP Go است که توسط سونی اریکسون با هدف گیمرها توسعه یافته است و اولین گوشی است که دارای گواهینامه پلی استیشن است.
تبلت سونی ، تبلتهای اندرویدی دارای گواهی پلیاستیشن هستند که در سالهای 2011، 2012 و 2013 منتشر شدند.
آنها با کنترلکنندههای پلیاستیشن 3 ارتباط برقرار میکنند و با استفاده از یک برنامه اختصاصی با شبکه پلیاستیشن ادغام میشوند.
مدل های زیر بین سال های 2011 و 2013 عرضه شدند:
S، Sony Tablet S، Sony Tablet P، Xperia Tablet S و Xperia Tablet Z.
تلویزیون پلی استیشن :
PlayStation TV که در آسیا با نام PlayStation Vita TV شناخته می شود، یک میکروکنسول استو یک نوع غیر قابل حمل پلی استیشن ویتا دستی.
این دستگاه در 9 سپتامبر 2013 در ارائه Sony Computer Entertainment ژاپن اعلام شد.
به جای داشتن صفحه نمایش، کنسول از طریق HDMI به تلویزیون متصل می شود.
کاربران میتوانند با استفاده از کنترلر DualShock 3 بازی کنند، اگرچه به دلیل تفاوت در ویژگیهای بین کنترلر و دستی، برخی از بازیها با PS TV سازگار نیستند، مانند بازیهایی که به صفحه لمسی سیستم، پد لمسی پشتی، میکروفون یا دستگاه وابسته هستند.
گفته می شود این دستگاه با بیش از 100 بازی Vita و همچنین عنوان های مختلف دیجیتالی پلی استیشن Portable، PlayStation و PC Engine سازگار است.
این سیستم از سازگاری Remote Play با پلی استیشن 4 پشتیبانی می کند و به بازیکنان اجازه می دهد بازی ها را از PS4 به تلویزیون جداگانه متصل به PS TV پخش کنند
و همچنین به کاربران اجازه می دهد تا محتوا را از سرویس های ویدیویی مانند Hulu و Niconico پخش کنند و همچنین به فروشگاه پلی استیشن دسترسی داشته باشند.
این سیستم در 14 نوامبر 2013در ژاپن منتشر شد ، در آمریکای شمالی در 14 اکتبر 2014، و در اروپا و استرالیا در 14 نوامبر 2014.
پلی استیشن وی آر :
پلی استیشن وی آر PlayStation VR یک دستگاه واقعیت مجازی است که توسط Sony Computer Entertainment تولید شده است.
این صفحه نمایش 5.7 اینچی OLED با وضوح 1920×1080 دارد و با فرکانس 120 هرتز کار می کند که می تواند تاری را از بین ببرد و تصویری صاف ایجاد کند.
این دستگاه همچنین دارای تأخیر کم کمتر از 18 میلیثانیه است.
علاوه بر این، دو مجموعه تصویر تولید می کند، یکی در تلویزیون قابل مشاهده است و دیگری برای هدست، و شامل فناوری صوتی سه بعدی است تا شنونده بتواند از همه زوایا بشنود.
PlayStation VR در اکتبر 2016 منتشر شد.
پلی استیشن کلاسیک :
پلی استیشن کلاسیک PlayStation Classic یک نسخه مینیاتوری از کنسول اصلی SCPH-1001 مدل 1994 پلی استیشن است که با 20 بازی و دو کنترلر سبک اصلی از قبل بارگذاری شده است.
در بیست و چهارمین سالگرد کنسول اصلی در 3 دسامبر 2018 راه اندازی شد.
هر کنسول بازی های متنوعی دارد.
پلیاستیشن 2 ، PSX و پلیاستیشن 3 سازگاری رو به عقب را نشان میدهند و میتوانند اکثر بازیهای منتشر شده در پلیاستیشن اصلی را اجرا کنند.
برخی از این بازیها را میتوان در پلیاستیشن پرتابل نیز بازی کرد، اما باید آنها را از فهرست PS one Classics از فروشگاه پلیاستیشن خریداری و دانلود کنید.
بازیهای منتشر شده روی پلیاستیشن 2 در حال حاضر فقط روی کنسول اصلی و همچنین PSX و مدلهای اولیه پلیاستیشن 3 که با نسخههای قبلی سازگار هستند قابل اجرا هستند.
پلی استیشن 3 دو نوع بازی دارد، آنهایی که بر روی دیسک های بلوری منتشر شده اند و بازی های قابل دانلود از فروشگاه پلی استیشن.
PlayStation Portable شامل بازیهای متعددی است که در رسانه فیزیکی آن، Universal Media Disc و Digital Download از فروشگاه PlayStation موجود است.
با این حال، برخی از بازی ها فقط در UMD در دسترس هستند در حالی که برخی دیگر فقط در فروشگاه پلی استیشن در دسترس هستند.
پلیاستیشن ویتا شامل بازیهایی است که در رسانه فیزیکی آن، کارت پلیاستیشن ویتا و دانلود دیجیتال از فروشگاه پلیاستیشن موجود است.
بازی ها :
استودیو پلی استیشن لوگوی استودیو پلی استیشن PlayStation Studios گروهی از توسعه دهندگان بازی های ویدئویی است که متعلق به سونی اینتراکتیو اینترتینمنت است.
این شرکت به توسعه بازی های ویدئویی به طور انحصاری برای سری کنسول های پلی استیشن اختصاص دارد.
این مجموعه چندین فرنچایز پرفروش مانند سری بازی های ویدیویی مسابقه ای Gran Turismo و همچنین عناوین تحسین شده منتقدان مانند سری Uncharted را تولید کرده است.
دیگر فرنچایزهای قابل توجه عبارتند از God of War ، Twisted Metal و اخیراً، LittleBigPlanet (سریال)، Infamous و The Last of Us .
انتشر مجدد:
Greatest Hits ، Platinum Range ، The Best ، PS one Classics ، Classics HD ، و PlayStation Mobile Greatest Hits (آمریکای شمالی)، Platinum Range (سرزمین های PAL) و The Best (ژاپن و آسیا) بازی های ویدیویی برای کنسول های سونی پلی استیشن، پلی استیشن 2، پلی استیشن 3 و کنسول های قابل حمل پلی استیشن هستند که به طور رسمی با قیمت پایین تری دوباره عرضه شده اند.
توسط سونی هر منطقه شرایط خاص خود را برای ورود به برنامه انتشار مجدد دارد.
در ابتدا، در دوران پلی استیشن، یک بازی باید حداقل 150000 نسخه (بعداً 250000 نسخه) فروخته می شد و حداقل برای یک سال در بازار بود تا وارد محدوده Greatest Hits شود.
در دوران پلیاستیشن 2 ، با افزایش حداقل تعداد نسخههای فروخته شده به 400000 نسخه، نیازها افزایش یافت و بازی باید حداقل 9 ماه در بازار وجود داشت.
برایPlayStation Portable ، بازیها باید حداقل 9 ماه با فروش 250000 نسخه یا بیشتر در بازار وجود داشته باشند. [129] در حال حاضر، یک بازی پلی استیشن 3 باید به مدت 10 ماه در بازار باشد و حداقل 500000 نسخه از آن به فروش برسد تا معیارهای Greatest Hits را برآورده کند.
PS one Classics بازیهایی بودند که در ابتدا بر روی پلیاستیشن منتشر شدند و مجدداً در فروشگاه پلیاستیشن برای پلیاستیشن 3 و پلیاستیشن پرتابل منتشر شدند.
Classics HD مجموعهای از بازیهای پلیاستیشن 2 هستند که برای پلیاستیشن 3 روی یک دیسک با ویژگیهای اضافی مانند گرافیک ارتقا یافته، پشتیبانی از پلیاستیشن موو ، پشتیبانی سهبعدی و تروفیهای شبکه پلیاستیشن ریمستر شدهاند .
پلی استیشن موبایل(که قبلاً PlayStation Suite نام داشت) یک چارچوب نرمافزاری بین پلتفرمی و چند دستگاهی است که با هدف ارائه محتوای PlayStation، بازیهای فعلی PlayStation اصلی، در چندین دستگاه از جمله دستگاههای Android دارای گواهی پلیاستیشن و همچنین PlayStation Vita است.
پلی استیشن هند سونی از زمانی که ویترین توزیع دیجیتال در پلی استیشن 3 را به کار گرفت، عموماً از توسعه بازیهای مستقل پشتیبانی میکند، اگرچه در ابتدا از توسعهدهندگان میخواست مراحل متعددی را برای دریافت گواهینامه یک بازی مستقل روی پلتفرم انجام دهند.
سونی فرآیند انتقال به پلی استیشن 4 را بهبود و ساده کرد.
در حالی که سونی برای انتقال از پلی استیشن 4 به پلی استیشن 5 آماده می شد، یک برنامه جدید PlayStation Indies به رهبری شوهی یوشیدا در جولای 2020 معرفی کرد.
اهداف این برنامه توجه به عناوین مستقل جدید و آتی برای پلی استیشن 4 و 5، با تمرکز بر مواردی است که نوآورانه تر و بدیع تر هستند، شبیه به عناوین گذشته مانند PaRappa the Rapper ، Katamari Damacy ، LittleBigPlanet ، و Journey .
سونی همچنین پیشبینی میکند که عناوین مستقل بیشتری را به عنوان بخشی از این برنامه به سری PlayStation Now بیاورد.
سرویس آنلاین پلی استیشن 2 :
قابلیت آنلاین پلی استیشن 2 بازی آنلاین روی کنسول های پلی استیشن برای اولین بار در جولای 2001 با انتشار سرویس آنلاین بی نام پلی استیشن 2 در ژاپن آغاز شد.
بعداً در آگوست 2002 شاهد انتشار آن در آمریکای شمالی و به دنبال آن در اروپا در ژوئن 2003 بود.
این سرویس در 31 مارس 2016 بسته شد.
شبکه پلی استیشن:
شبکه پلی استیشن شبکه پلی استیشن که در سال 2006 منتشر شد، یک سرویس آنلاین است که بر روی بازی های چند نفره آنلاین و تحویل رسانه های دیجیتال تمرکز دارد.
این سرویس توسط Sony Computer Entertainment برای استفاده با پلی استیشن 3 ارائه و اجرا می شود و بعداً بر روی کنسول های بازی های ویدئویی پلی استیشن پرتابل ، پلی استیشن ویتا ، پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 اجرا شد.
این سرویس بیش از 103 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد (از دسامبر 2019).
شبکه سرگرمی سونی ویژگی های دیگری مانند PlayStation Home را برای کاربران فراهم می کند .
فروشگاه پلی استیشن :
فروشگاه پلی استیشن یک بازار مجازی آنلاین است که از طریق شبکه پلی استیشن در دسترس کاربران کنسول های بازی پلی استیشن 3، پلی استیشن 4، پلی استیشن 5 و پلی استیشن قابل حمل است .
این فروشگاه از ارز فیزیکی و کارت شبکه پلی استیشن استفاده می کند.
محتوای بازی فروشگاه پلیاستیشن هر سهشنبه بهروزرسانی میشود و طیف وسیعی از محتوای قابل دانلود را هم برای خرید و هم به صورت رایگان در دسترس قرار میدهد.
محتوای موجود شامل بازیهای کامل، محتوای افزودنی، دموهای قابل پخش ، تمها و تریلرهای بازی و فیلم است.
این سرویس از طریق یک نماد در XMB قابل دسترسی است روی PS3 و PSP فروشگاه PS3 همچنین از طریق اتصال Remote Play به PS3 در PSP قابل دسترسی است.
فروشگاه PSP از طریق برنامه PC Media Go نیز در دسترس است.
تا 24 سپتامبر 2009، بیش از 600 میلیون دانلود از فروشگاه پلی استیشن در سراسر جهان انجام شده است.
محتوای ویدیویی مانند فیلمها و نمایشهای تلویزیونی نیز از فروشگاه پلیاستیشن در پلیاستیشن 3 و پیاسپی در دسترس است و از فوریه 2010 در برخی از تلویزیونهای جدید سونی براویا، رایانههای لپتاپ VAIO و پخشکنندههای دیسک بلوری سونی در دسترس خواهد بود.
زندگی با پلی استیشن :
زندگی با پلی استیشن Life with PlayStation یک برنامه Folding home بود که برای پلیاستیشن 3 در دسترس بود که به شبکه کامپیوتری توزیعشده Folding home دانشگاه استنفورد متصل شد و به کاربر اجازه داد چرخههای پردازش اضافی کنسول خود را به پروژه اهدا کند.
Folding home توسط دانشگاه استنفورد پشتیبانی میشود و داوطلبان با اهدای نیروی محاسباتی به این پروژه به جامعه کمک میکنند.
تحقیقات انجام شده توسط این پروژه ممکن است در نهایت به ایجاد درمان های حیاتی کمک کند.
Folding home توسط Sony Computer Entertainment با همکاری دانشگاه استنفورد توسعه داده شد.
Life with PlayStation همچنین شامل یک نمای مجازی سه بعدی از زمین بود و حاوی اطلاعات آب و هوا و اخبار شهرها و کشورهای مختلف از سراسر جهان بود، همچنین یک کانال میراث جهانی که اطلاعاتی در مورد مکان های تاریخی ارائه می کرد و کانال United Village که پروژه ای است که برای به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد جوامع و فرهنگ ها در سراسر جهان طراحی شده است.
از زمان به روز رسانی نرم افزار سیستم پلی استیشن 3 نسخه 4.30 در 24 اکتبر 2012، پروژه Life With PlayStation به پایان رسیده است.
پلی استیشن پلاس:
پلی استیشن پلاس، یک سرویس مبتنی بر اشتراک در شبکه پلی استیشن ، مکمل خدمات استاندارد PSN است.
یک ویژگی دانلود خودکار برای DLC های بازی و به روز رسانی نرم افزار سیستم را فعال می کند.
مشترکین به برخی از نسخههای بتا ، نسخههای نمایشی بازی، محتوای قابل دانلود ممتاز (مانند آزمایشهای کامل بازیهای دمو مانند Infamous و LittleBigPlanet ) و سایر آیتمهای فروشگاه PlayStation ، و همچنین اشتراک رایگان Qore دسترسی دارند.
سایر موارد قابل دانلود شامل تخفیف های فروشگاه پلی استیشن و بازی های رایگان شبکه پلی استیشن، PS one Classics، PlayStation Minis، تم ها و آواتارها است.
بلاگ پلی استیشن (با نام PlayStation.Blog) یک وبلاگ بازی آنلاین متمرکز بر پلی استیشن است که بخشی از شبکه پلی استیشن است .
این سیستم در 11 ژوئن 2007 راه اندازی شد و در مصاحبه های متعدد با شرکت های شخص ثالث مانند Square Enix برجسته شده است.
همچنین دارای پست هایی از مدیران عالی رتبه شرکت سرگرمی رایانه ای سونی مانند جک ترتون ، رئیس سابق و مدیر اجرایی سونی کامپیوتر سرگرمی، و شاون لیدن، رئیس فعلی SIEA، و رئیس، استودیو جهانی SIE است .
یک سایت فرعی از وبلاگ به نام PlayStation Blog Share در 17 مارس 2010 راه اندازی شد و به خوانندگان وبلاگ و همچنین کاربران بلاگ پلی استیشن اجازه می داد در مورد هر چیزی که مربوط به پلی استیشن است ایده های خود را به تیم پلی استیشن ارسال کنند و به ایده های آن رای دهند.
اپلیکیشن پلی استیشن :
اپلیکیشن پلی استیشن PlayStation App برنامهای است که در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۱ در چندین کشور اروپایی برای iOS (نسخه ۴ به بالا) و اندروید (نسخه ۱.۶ و بالاتر)، منتشر شد و تا کنون بیش از ۳.۶ میلیون بار نصب شده است.
2 مارس 2014. به کاربران این امکان را می دهد تا فعالیت های خود در بازی را مشاهده کنند، ببینند کدام یک از دوستان PSN آنها آنلاین هستند و اطلاعات به روز در مورد PlayStation را مطالعه کنند.
این پلتفورم هیچگونه عملکرد درمورد بازی کردن و دانلود بازی ندارد.
پلی استیشن موبایل :
پلی استیشن موبایل PlayStation Mobile ( سوئیت پلی استیشن سابق ) یک چارچوب نرم افزاری است که برای ارائه محتوای قابل دانلود پلی استیشن به دستگاه های دارای اندروید 2.3 و بالاتر و همچنین PlayStation Vita استفاده می شود.
این چارچوب بین پلتفرمی و چند دستگاهی خواهد بود که سونی آن را «سختافزار خنثی» مینامد.
قرار بود قبل از پایان سال 2011 منتشر شود.
علاوه بر این، دستگاههای اندرویدی که دارای گواهینامه پخش روان محتوای PlayStation Suite هستند، گواهینامه PlayStation Certified را دریافت خواهند کرد.
PlayStation Now :
PlayStation Now PlayStation Now (PS Now) یک سرویس پخش بازی های ویدیویی مبتنی بر Gaikai است که برای ارائه محتوای بازی پلی استیشن به پلی استیشن 3 (PS3)، پلی استیشن 4 (PS4)، پلی استیشن ویتا ، پلی استیشن TV و تلویزیون های براویا استفاده می شود.
این سرویس در حال حاضر به کاربران این امکان را می دهد که برای دسترسی به مجموعه ای از عناوین اصلی پلی استیشن 3 به صورت هر بازی یا از طریق اشتراک هزینه پرداخت کنند.
PlayStation Now در 7 ژانویه 2014 در نمایشگاه Consumer Electronic 2014 معرفی شد.
در CES، سونی دموهایی از The Last of Us، God of War: Ascension، Puppeteer و Beyond: Two Souls را ارائه کرد که از طریق PS Now در تلویزیون های Bravia و PlayStation Vitas قابل پخش است.
PlayStation Now به صورت Open Beta در ایالات متحده و کانادا برای PS4 در 31 ژوئیه 2014، بر روی PS3 در 18 سپتامبر 2014، در PS Vita و PS TV در 14 اکتبر 2014 با پشتیبانی از تلویزیون های Bravia در سال 2014 عرضه شد.
خدمات شبکه های اجتماعی آنلاین پلی استیشن Home:
PlayStation Home یک سرویس شبکه بازی اجتماعی مبتنی بر جامعه برای پلی استیشن 3 در شبکه پلی استیشن (PSN) است.
این به طور مستقیم از PlayStation 3 XrossMediaBar در دسترس است .
عضویت رایگان است و فقط نیاز به یک حساب PSN دارد.
Home از اوایل سال 2005 در حال توسعه بوده است و در 11 دسامبر 2008 یک آزمایش بتای عمومی را آغاز کرد.
Home به کاربران اجازه میدهد یک آواتار سفارشی ایجاد کنند ، که میتواند مطابق با اولویت کاربر ساخته شود.
کاربران می توانند آپارتمان شخصی آواتار خود (“HomeSpace”) را با آیتم های پیش فرض، خریداری شده یا برنده تزئین کنند.
آنها میتوانند در سراسر جهان Home (بهجز کراس ریجن)، که بهطور مداوم توسط سونی و شرکا بهروزرسانی میشود، سفر کنند.
هر قسمت از جهان به عنوان یک فضا شناخته می شود.
فضاهای عمومی فقط می توانند برای نمایش، سرگرمی یا ملاقات با مردم باشند.
Home دارای بازی های کوچک بسیاری است که می توانند تک نفره یا چند نفره باشند.
کاربران می توانند برای بیان بیشتر خود از طریق آواتارها یا HomeSpace، آیتم های جدیدی را خریداری کنند.
صفحه اصلی دارای صفحه نمایش های ویدئویی در بسیاری از مکان ها برای تبلیغات است، اما محتوای اصلی ویدیویی در تئاتر برای سرگرمی نشان داده می شود.
Home میزبان انواع رویدادهای ویژه است که از رویدادهای اهدای جوایز تا رویدادهای سرگرم کننده را شامل می شود.
کاربران همچنین می توانند از Home برای ارتباط با دوستان و سفارشی کردن محتوا استفاده کنند.
Xi ، یکی از ویژگیهای قابل توجه Home، اولین بازی واقعیت جایگزین مبتنی بر کنسول در جهان است که در مناطق مخفی در Home انجام شد و توسط nDreams ایجاد شد .
Room برای پلی استیشن قابل حمل :
Room برای پلی استیشن قابل حمل “Room” (به طور رسمی به عنوان R∞M با حروف بزرگ و نماد بی نهایت به جای “oo” نوشته می شود) از اکتبر 2009 تا آوریل 2010 در ژاپن در حال آزمایش بتا بود.
توسعه Room در 15 آوریل 2010 به دلیل بازخورد منفی جامعه متوقف شد ، این سرویس قرار بود سرویسی مشابه پلی استیشن هوم باشد و برای PSP در حال توسعه بود.
راه اندازی مستقیم از بخش شبکه پلی استیشن XMB نیز فعال می شد.
درست مانند Home، دارندگان PSP می توانستند سایر دارندگان PSP را به اتاق خود دعوت کنند تا “از ارتباط سریع لذت ببرند.
یک آزمایش بتا بسته در Q4 2009 در ژاپن آغاز شده بود.
جیسون شرایر از بلومبرگ نیوز در دسامبر 2021 گزارش داد که سونی در حال کار برای ایجاد یک سرویس اشتراک جدید با نام رمز اسپارتاکوس است که به عنوان رقیب سرویس Xbox Game Pass توسط مایکروسافت در نظر گرفته شده است و قصد دارد در سه ماهه دوم سال 2022 منتشر شود.
سرویس چند لایه پلیاستیشن پلاس، پلیاستیشن ناو و ویژگیهای اضافی، مانند گرانترین سطحی که به بازیکنان امکان دسترسی به بازیهای پلیاستیشن 1، 2 و 3 را میدهد، را در خود جای میدهد.
نرم افزار :
نرم افزار سیستم پلی استیشن 3 و نرم افزار سیستم پلی استیشن پرتابل XrossMediaBar :
XrossMediaBar XrossMediaBar که در اصل در PSX استفاده میشد ، یک رابط کاربری گرافیکی است که برای پلیاستیشن 3 و پلیاستیشن پرتابل ، و همچنین انواع دیگر دستگاههای سونی استفاده میشود.
رابط دارای نمادهایی است که به صورت افقی در سراسر صفحه پخش می شوند.
پیمایش نمادها را به جای مکان نما حرکت می دهد.
این نمادها به عنوان دسته بندی برای سازماندهی گزینه های موجود در دسترس کاربر استفاده می شوند.
هنگامی که یک نماد در نوار افقی انتخاب می شود، چندین نماد دیگر به صورت عمودی، بالا و پایین آن ظاهر می شوند (قابل انتخاب با جهت بالا و پایین در یک پد جهت).
XMB همچنین می تواند در بازی دسترسی داشته باشد، البته با محدودیت، اما به بازیکنان اجازه می دهد تا از داخل بازی به قسمت های خاصی از منوی XMB دسترسی داشته باشند و فقط برای پلی استیشن 3 در دسترس است.
اگرچه ظرفیت پخش موسیقی شخصی کاربران در -بازی با این آپدیت اضافه شد، این ویژگی به توسعه دهندگان بازی بستگی دارد که باید این ویژگی را در بازی های خود فعال کنند یا بازی های موجود را به روز کنند.
LiveArea :
LiveArea LiveArea که برای استفاده در PlayStation Vita طراحی شده است، یک رابط کاربری گرافیکی است که ویژگی های مختلف شبکه های اجتماعی را از طریق PlayStation Network ترکیب می کند.
این به طور خاص به عنوان یک رابط کاربری صفحه لمسی برای کاربران طراحی شده است.
سیستم عامل لینوکس لینوکس برای پلی استیشن 2 :
لینوکس برای پلی استیشن 2 در سال 2002، سونی پس از آزمایش Net Yaroze برای پلی استیشن اصلی ، اولین سیستم عامل مفید و کاملاً کاربردی را برای یک کنسول بازی ویدیویی منتشر کرد.
این کیت که شامل یک هارد دیسک داخلی و ابزارهای نرم افزاری لازم بود، پلی استیشن 2 را به یک سیستم کامپیوتری کامل با لینوکس تبدیل کرد.
کاربران می توانند از یک آداپتور شبکه برای اتصال پلی استیشن 2 به اینترنت، یک آداپتور کابل مانیتور برای اتصال پلی استیشن 2 به مانیتورهای رایانه و همچنین یک صفحه کلید و ماوس USB استفاده کنند که می تواند برای کنترل لینوکس در پلی استیشن 2 استفاده شود.
لینوکس برای پلی استیشن 3 :
OtherOS PlayStation 3 (به استثنای PlayStation 3 Slim) همچنین از اجرای سیستم عامل لینوکس بر روی نسخه های سیستم عامل قبل از 3.21 بدون نیاز به خرید سخت افزار اضافی پشتیبانی می کند.
Yellow Dog Linux یک توزیع رسمی ارائه میکند که میتوان آن را دانلود کرد و سایر توزیعها مانند فدورا ، جنتو و اوبونتو با موفقیت بر روی کنسول نصب و اجرا شدهاند.
استفاده از لینوکس در پلی استیشن 3 به کاربران اجازه می داد به 6 مورد از 7 عنصر پردازش هم افزایی دسترسی داشته باشند .
سونی یک Hypervisor پیاده سازی کرده است که دسترسی به RSX را محدود می کند.
ویژگی نصب سیستم عامل دوم بر روی پلی استیشن 3 در به روز رسانی سیستم عامل منتشر شده در سال 2010 حذف شد.
رسانه ها مجلات نام تجاری پلی استیشن دارای مجموعه گسترده ای از مجلات، از سراسر قاره های مختلف است که مقالات و داستان های مرتبط با پلی استیشن را پوشش می دهد.
بسیاری از این مجلات از نزدیک با سونی کار می کنند و بنابراین اغلب با دیسک های نمایشی برای بازی های پلی استیشن عرضه می شوند.
در حال حاضر سه مجله هنوز در حال کار هستند به نام های پلی استیشن: مجله رسمی ، مجله رسمی پلی استیشن ، مجله رسمی پلی استیشن (استرالیا) .
با این حال، در طول سال ها، بسیاری از مجلات پلی استیشن در کشور های مختلف تولید شده اند، در حالی که تعدادی از آنها نیز منسوخ شده اند، از جمله مجله رسمی پلی استیشن ایالات متحده ، مجله رسمی پلی استیشن انگلستان ، مجله رسمی پلی استیشن 2 انگلستان .
PlayStation Underground :
PlayStation Underground PlayStation Underground یک مجله غیر سنتی بود که Sony Computer Entertainment America آن را بین بهار 1997 تا بهار 2001 تولید و منتشر کرد.
مشترکین هر سه ماه دو سی دی پلی استیشن به همراه یک کتابچه و بسته بندی رنگارنگ دریافت می کردند.
سی دی ها حاوی مصاحبه ها، تقلب ها، حرکت های برنامه نویسان، دموهای بازی و ذخیره کارت حافظه منحصر به فرد بود.
چندین موضوع نشان داد که چگونه یک بازی از طراحی اولیه تا محصول نهایی ساخته شده است.
از آنجایی که سیدیها فقط روی پلیاستیشن قابل اجرا بودند، ابزار بازاریابی مفیدی بود که مجموعهای از سیدیهای نمایشی JamPacks زیرزمینی پلیاستیشن را ایجاد کرد و حاوی نکات برجسته از شمارههای اخیر PlayStation Underground بود.، همراه با ظاهراً به همان اندازه دموهای بازی که می توانند در یک سی دی بسته بندی شوند.
برخلاف PlayStation Underground ، این بازیها در اکثر فروشگاهها با قیمت 4.95 دلار در دسترس بودند، دو بار در سال در تابستان و زمستان منتشر میشدند و معمولاً بازیهای تازه منتشر شده یا به زودی را مورد توجه قرار میدادند.
در سال 2001، سونی تصمیم گرفت که Underground را به تدریج کنار بگذارد تا با انتشار PlayStation 2 روی JamPacks تمرکز کند.
سی دی های PlayStation Underground این روزها عمدتاً در دست کلکسیونرها هستند.
خب دوستان آی گیمری این یک زندگینامه کامل در مورد این کنسول بود
امیدوارم که از این مطلب نهایت استفاده رو برده باشید
مطمعنا تاریخچه کنسول های دیگر رو هم خواهیم گفت
با ما در آی گیمر همراه باشید .
همچنین دوستان آی گیمری عزیز برای خرید بازی های پلی استیشن می توانید از این صفحه استفاده کنید .