تاریخچه کامل سری بازی های دارک سولز History Of The Souls Game Series
در مورد سری بازیهای Dark Souls
سازنده بازی شرکت Fromsoftware
پلتفورم های پشتی بانی کننده این سری بازی های :
PlayStation 3, Xbox 360, Microsoft Windows, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, PlayStation 5
نام اولین نسخه و تاریخ اولین انتشار : Demon’s Souls; February 5, 2009
ژانر بازی : Dungeon crawl
طراحان این سری بازی : Hidetaka Miyazaki, Naotoshi Zin, Junya Ishizaki, Yuya Kimijima, Shigeto Hirai, Hiroshi Yoshida
انتشار دهنده گان بازی : From Software _ BNE Entertainment _ Sony Interactive Entertainment _ Atlus _ Ak Tronic Software and Services _ Namco Bandi Games _ Atlus USA _ Namvo Bandai Partners
توسعه دهندگان بازی : FromSoftware Inc., BNE Entertainment, Bluepoint Games, Japan Studio, Virtuos, Shirogumi, QLOC
مقدمه :
Souls (به معنی روح ها ) : مجموعه ای از بازی های اکشن نقش آفرینی است که توسط From Software توسعه یافته است
این سری با انتشار Demon’s Souls برای پلی استیشن 3 در سال 2009 آغاز شد و پس از آن Dark Souls و دنباله های آن Dark Souls II و Dark Souls III در سال 2010 انتشارشان آغاز شد
خالق این مجموعه، هیدتاکا میازاکی، به استثنای Dark Souls II و بازسازی Demon’s Souls، به عنوان کارگردان برای هر یک از مجموعه ها کارگردانی اثر را انجام داد
این سریال بازی ها به دلیل درجه سختی بالایش هم مورد تحسین و هم انتقاد قرار گرفته است
سایر بازیهای FromSoftware از جمله King’s Field Bloodborne Sekiro و Elden Ring
تا سال 2020 سری Souls بیش از 28.7 میلیون نسخه در سراسر جهان فروخت
بازیها در یک محیط تاریک و فانتزی قرون وسطایی اتفاق میافتند ، جایی که شخصیت بازیکن با شوالیهها، اژدها، فانتومها، شیاطین و دیگر موجودات هیولایی یا ماوراء طبیعی مبارزه میکند
افزایش، از دست دادن و بازیابی روح ها در روایت و گیم پلی بازی های سولز نقش اساسی دارد
سناریو تکرارشونده پادشاهی که زمانی قدرتمند و مرفه بوده است اکنون به ویرانی تبدیل شده : به عنوان مثال صحنه نمایش Demon’s Souls ، Boletaria، که در آن بازیکن تلاش می کند تا گسترش مه آلوده به شیطان را متوقف کند که جهان را تهدید میکند
( تعریفی از داستان بازی که تکراری بودن سناریوی بازی را مطرح میکند )
داستان سه گانه Dark Souls از این جهت متفاوت است که حول محور تلاش های قهرمان بازی ، از طریق ابزارهای مختلف، تلاش می کند تا گسترش یک نفرین مرگ ناپذیر معروف به “Darksign” که از مرگ واقعی جلوگیری می کند، اما باعث نزول تدریجی مردگان می شود را معکوس یا تداوم بخشد
یک جنون و فروپاشی به نام “Hallowing” بر اساس تصمیمات بازیکن
این بازیها از طریق مکانهایشان و یک روایت چرخهای فراگیر که حول محور آتش متمرکز شدهاند، به هم پیوند خوردهاند، و از طریق مضامین و عناصر مشترک، از جمله تعامل با فانتومها و نبرد با شیاطین ، به Demon’s Souls قبلیشان مرتبط هستند
در پایان هر بازی، شخصیتها ممکن است دوباره «نخستین شعله» را روشن کنند یا اجازه دهند محو شود، انتخابی که دیگران قبلاً انجام دادهاند
( پایان بازی های سری سولز دو پایان وجود دارد که به بازیکن مربوط می شود که چگونه به بازی پایان دهد اما در سری سولز 3 تعداد پایان ها 3 پایان می باشد .)
در باره گیم پلی سری بازی های Souls
بازیهای Souls در دید سوم شخص اجرا میشوند و بر روی کاوش در محیطهای به هم پیوسته تمرکز دارند و در عین حال با سلاحها و جادو با دشمنان مبارزه میکنند
بازیکنان برای پیشرفت در طول داستان، در حالی که با شخصیتهای عجیب غیرقابل بازی تعامل دارند، با غول ها و باس ها مبارزه میکنند
قهرمان هر بازی Souls می تواند جنسیت، ظاهر، نام و کلاس شروع متفاوتی از طریق ایجاد شخصیت داشته باشد( شخصیت بازی را خود بازیکن می سازد )
بازیکنان می توانند بین کلاس ها، از جمله شوالیه ها، بربرها، دزدها و جادوگران یکی را انتخاب کنند
هر کلاس تجهیزات و تواناییهای شروع مخصوص به خود را دارد که میتوان آنها را با تجربه و انتخابهای بازیکن در حین پیشرفت تنظیم کرد
بازیکن از نبردهای گیم پلی روح به دست می آورد که هم به عنوان امتیاز تجربه برای ارتقاء سطح و هم به عنوان ارز برای خرید اقلام عمل میکند
ارواح به دست آمده معمولاً متناسب با دشواری مبارزه با دشمنان خاص هستند
هر چه دشمن دشوارتر باشد، بازیکن روح بیشتری به دست خواهد آورد. ( مثال یک باس بازی می تواند 10k روح به شما دهد
یکی از مکانیزمهای اصلی این سری این است که از مرگ برای آموزش نحوه واکنش در محیطهای متخاصم، تشویق به تکرار، یادگیری از اشتباهات گذشته و تجربه قبلی به عنوان ابزاری برای غلبه بر دشواری آن استفاده میکند
بازیکنان پس از از دست دادن تمام نقاط سلامتی خود و مرگ ، روح خود را از دست می دهند و به آتشی که آخرین بار در آن استراحت کرده بودند، منتقل می شوند، که به عنوان یک ایستگاه سیو عمل میکند
یک فرصت به بازیکن داده می شود تا روح های از دست رفته خود را به شکل لکه خونی بازیابی کند، که در محل یا اطراف محل آخرین مرگ او قرار می گیرد.
اگر بازیکن قبل از رسیدن به لکه خون خود دوباره بمیرد روح ها برای همیشه از بین میروند
پس از مرگ بازیکن تمامی دشمنان بازیکن برمیگردند
آتش : نوعی آتش در بازی اکشن نقش آفرینی Dark Souls و دنباله های آن است که به عنوان یک نقطه بازرسی برای پیشرفت شخصیت بازیکن عمل میکند و همچنین بسیاری از دشمنانی را که بازیکن قبلا کشته است را احیا میکند
زمانی که شما از آتش برای بالابردن هلت و لولتان استفاده می کنید تمامی دشمنانی که کشتید به جز باس ها دوباره زنده میشوند
یکی دیگر از جنبه های اصلی بازی های Souls وابستگی آن به استقامت در نبرد است
انجام حملات، مسدود کردن، یا فرار ! استقامت را مصرف می کند، که در غیر این صورت اگر بازیکن ثابت بایستد یا فقط راه برود، به سرعت بازیابی می شود.
اگر بازیکن استقامت خاصی نداشته باشد، نمیتوان برخی از حرکات را اجرا کرد و در مقابل حمله آسیبپذیر میشود ( نفس کشیدن در بازی بسیار حیاتی است و معنی استقامت همان نفس قهرمان بازی است که در نبرد باید بالا باشد
بازیکنان باید سرعت حملات خود را در برابر حرکات دفاعی و دوره های کوتاه استراحت متعادل کنند تا از رویارویی های دشوارتر جان سالم به در ببرند ( یعنی با یک استراتژی درست باید حمله و دفاع کرد
تعامل آنلاین در بازی های Souls در تجربه تک نفره ادغام شده است
در سراسر سطوح، بازیکنان می توانند به طور خلاصه اعمال بازیکنان دیگر را به عنوان ارواح در همان منطقه ببینند که ممکن است گذرگاه ها یا سوئیچ های مخفی را نشان دهند
هنگامی که بازیکنی می میرد، لکه خونی می تواند در دنیای بازی بازیکنان دیگر باقی بماند که وقتی فعال شود می تواند روحی را در حال بازی در آخرین لحظات خود نشان دهد، که نشان می دهد چگونه آن شخص مرده است و به طور بالقوه به بازیکن کمک می کند تا از همان سرنوشت پیشاپیش جلوگیری کند ( یک خلاقیت عالی در بازی )
بازیکنان می توانند پیام هایی را روی زمین بگذارند که می تواند با ارائه نکات و هشدارها به سایر بازیکنان کمک کند یا با گذاشتن نکات نادرست به آنها آسیب برساند
بازیکنان همچنین میتوانند با استفاده از مکانیکهای تهاجم یا احضار، هم در نبرد بازیکن در مقابل بازیکن و هم در گیمپلی مشارکتی شرکت کنند
در باره Demon Souls
Demon’s Souls اولین بازی از سری Souls است که در سال 2009 برای کنسول بازی پلی استیشن 3 منتشر شد همچنین به عنوان یک جانشین معنوی برای سری بازیهای King’s Field توصیف شده است همچنین از بازیهای ویدیویی مانند The Legend of Zelda و Otogi: Myth of Demons از FromSoftware الهام گرفت و همچنین از مانگا Berserk بازی Demon’s Souls در پادشاهی خیالی Boletaria اتفاق میافتد که توسط مه نفرین شدهای که شیاطینی را بیرون میآورد که روح انسانها را میگیرند بر خلاف جانشینان خود Demon’s Souls از یک سیستم مرکز مرکزی به نام “نکسوس” استفاده میکند که در آن بازیکنان می توانند قبل از ورود به یکی از پنج دنیای متصل، سطح خود را بالا ببرند، تجهیزات را تعمیر کنند یا موارد خاصی را خریداری کنند |
ویژگی «گرایش جهانی» نیز در انحصار Demon’s Souls است جایی که دشواری کاوش در جهان به تعداد باس هایی که کشته شدهاند و نحوه مرگ بازیکن بستگی دارد گیم پلی شامل یک سیستم خلق شخصیت است و بر جمع آوری غارت از طریق نبرد با دشمنان در یک سری غیر خطی از مکان های متنوع تاکید دارد این بازی یک سیستم چند نفره آنلاین داشت که به صورت تک نفره یکپارچه شده بود که در آن بازیکنان میتوانستند پیامها و اخطارهایی را برای دنیای بازیکنان دیگر بگذارند و همچنین به بازیکنان دیگر بپیوندند تا به آنها کمک کنند و/یا بکشند سرورهای چند نفره بازی Demon Souls در اوایل سال 2018 به دلیل عدم فعالیت بسته شدند نسخه بازسازی شده توسط Bluepoint Games در نوامبر 2020 برای پلی استیشن 5 منتشر شد |
بازسازی : Demon’s Souls (بازی ویدیویی 2020) در سال 2016، میازاکی تقاضا برای بازسازی Demon’s Souls را تأیید کرد اما گفت که شخصاً علاقه ای به کار روی چنین پروژه ای ندارد، و افزود که در عوض امکان انجام این کار توسط یک شرکت خارجی را فراهم میکند مشروط بر اینکه آنها نسخه اصلی را دوست داشته باشند در ژوئن 2020، بازسازی بازی توسط Bluepoint Games برای انتشار به عنوان یک عنوان دمو در پلی استیشن 5 در نوامبر 2020 اعلام شد بازسازی قبلی Shadow of the Colossus نیز در توسعه بازسازی کمک کرده است |
در باره ی Dark Souls I
Dark Souls دومین بازی از سری Souls است آن را جانشین معنوی Demon’s Souls میدانند FromSoftware میخواست دنبالهای برای Demon’s Souls بسازد ، اما مالکیت سونی بر مالکیت معنوی مانع از انجام این کار بر روی پلتفرمهای دیگر شد در سال 2011 برای پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 منتشر شد در سال 2012، Dark Souls: Prepare to Die Edition برای مایکروسافت ویندوز پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 منتشر شد که شامل بازی پایه و محتوای قابل دانلود Artorias of the Abyss بود بازی در پادشاهی خیالی Lordran اتفاق می افتد |
بازیکنان نقش یک شخصیت انسانی نفرین شده را بر عهده می گیرند که به دنبال کشف سرنوشت انسان های مرده ای مانند خودشان هستند
داستان Dark Souls عمدتاً از طریق جزئیات محیطی، آیتم درون بازی و گفتگو با شخصیتهای غیرقابل بازی (NPC) روایت میشود
بازیکنان باید سرنخهایی را کنار هم بگذارند تا داستان را بفهمند، نه اینکه داستان را از طریق روشهای سنتیتر، مانند صحنههای برش ، بازگو کنند
Dark Souls و سلف آن Demon’s Souls به دلیل درجه سختی بالای سری، شهرت زیادی به دست آوردند. ریمستر بازی، Dark Souls: Remastered ، در ماه می 2018 منتشر شد
در باره ی Dark Souls II
Dark Souls II سومین قسمت از سری Souls است برخلاف دو بازی قبلی، هیدتاکا میازاکی، کارگردان، نقش خود را دوباره ایفا نکرد زیرا مشغول کارگردانی Bloodborne بود، اگرچه هنوز درگیر نظارت بود در سال 2014 برای مایکروسافت ویندوز، پلی استیشن 3، و ایکس باکس 360 منتشر شد در سال 2015، یک نسخه به روز شده حاوی محتوای دانلودی The Lost Crowns برای مایکروسافت ویندوز، پلی استیشن 3، ایکس باکس 360، پلی استیشن 4 منتشر شد و ایکس باکس وان تحت عنوان Dark Souls II: Scholar of the First Sin با دو پلتفرم آخر بازی در پادشاهی خیالی Drangleic اتفاق میافتد جایی که بازیکن باید درمانی برای نفرین مردگان بیابد اگرچه در همان جهان بازی قبلی اتفاق میافتد، هیچ ارتباط داستانی مستقیمی با Dark Souls I وجود ندارد |
در باره ی Dark Souls III
Dark Souls III در E3 2015 معرفی شد
در 24 مارس 2016 در ژاپن و در 12 آوریل 2016 در سراسر جهان برای مایکروسافت ویندوز، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان منتشر شد.
گیم پلی سریعتر از قسمت های قبلی Souls است، که تا حدی به گیم پلی Bloodborne نسبت داده شد
بازی در پادشاهی Lothric اتفاق میافتد، جایی که بازیکن باید به چرخه پیوند شعله پایان دهد
در سال 2017 نسخه کامل شامل بازی پایه و هر دو الحاقیه تحت عنوان ( Ashes of Arientel و The Ringed City ) منتشر شد
Dark Souls III: The Fire Fades . Dark Souls III هم از نظر انتقادی و هم از نظر تجاری موفق بود و منتقدان آن را نتیجهای شایسته و مناسب برای سریال میدانستند
این بازی سریع ترین فروش در تاریخ شرکت Bandai Namco بود و تا سال 2020 بیش از 10 میلیون نسخه فروخت
در مصاحبه ای برای تبلیغ Dark Souls III ، از میازاکی پرسیده شد که در مورد تعداد فعلی بازی های Souls چه احساسی دارد
او در پاسخ گفت: “فکر نمیکنم ادامه ساختن بازیهای Souls و Bloodborne بهطور نامحدود انتخاب درستی باشد
من Dark Souls 3 را به عنوان پایانی بزرگ در این سری در نظر میگیرم
این فقط به من محدود نمیشود
اما From Software و من با هم می خواهیم به طور تهاجمی چیزهای جدیدی در آینده بسازیم
من معتقدم که From Software باید چیزهای جدیدی بسازد
انواع جدیدی از بازی ها از سوی ما عرضه خواهند شد و Dark Souls 3 یک نشانگر مهم در این بازی است
اطلاعات بیشتر در مورد Dark Souls III
یک کتاب کمیک توسط تایتان کامیکس و بر اساس این مجموعه در کنار انتشار بینالمللی Dark Souls III در آوریل 2016 عرضه شد
در همان ماه، یک کمپین Kickstarter برای یک بازی رومیزی با مجوز رسمی بر اساس این سری، با عنوان Dark Souls اعلام شد
بودجه این کمپین در سه دقیقه اول راه اندازی آن تامین شد و توسط Steamforged Games منتشر شد و در آوریل 2017 منتشر شد
در فوریه 2017، موسیقی از مجموعه ساخته شده توسط موتوی ساکورابا توسط یک ارکستر زنده در سالن کنسرت Salle Pleyel در پاریس اجرا شد
در سپتامبر همان سال یک مجموعه جعبه وینیل نسخه محدود حاوی موسیقی متن هر سه بازی در اروپا منتشر شد
در ژاپن، جعبهای حاوی نسخههای بهبودیافته هر سه بازی برای پلیاستیشن 4 موسیقیهای متن برای هر کدام، کتابها چاپهای آثار هنری، و فرهنگهای لغت که جزئیات هر آیتم درونبازی از این سری را شامل میشد، در 24 می 2018 منتشر شد
ژانر بازی های ویدیویی روح مانند از این سری الهام گرفته شده است و در نتیجه بازی های زیادی از مکانیک های مشابه این بازی استفاده میکنند